Știu, te doare sufletul când plânge și ai face orice să-i alini suferința. Știu că ți se pune un nod în gât și că ai un gol în stomac de fiecare dată când îi curg lacrimile pe obraji. E copilul tău și e normal să te doară și pe tine ce-l doare pe el. Doar că, mai știu și că ești un norocos/o norocoasă, că îl ai viu și sănătos lângă tine și că vă puteți bucura împreună de familia voastră.

Scaunul de mașină nu e un moft, nu e o variantă de transport pentru copilul tău. Este singura modalitate în care ar trebui să circule copii în mașină. Este singura variantă. Scoica omologată și cu testele de siguranță trecute folosită până la șase luni (atunci când bebelușul poate sta în fund) și apoi tranziția către un scaun de mașină. Nu se negociază, nu există derapaje, aceasta este singurul mod prin care tu, ca părinte, alegi să-i protejezi viața copilului tău.

România este pe primul loc în Uniunea Europeană la numărul de morţi în accidente rutiere, în 2017 înregistrându-se aproape 2000 de decese, aproximativ 6 oameni pe zi.

În cadrul UE, Suedia (25 de decese la un milion de locuitori), Regatul Unit (27), Ţările de Jos (31) şi Danemarca (32) au raportat cele mai scăzute cifre în 2017. Estonia şi Slovenia au raportat cea mai mare scădere a numărului de accidente mortale faţă de anul 2016, de -32% şi, respectiv, -20%. La polul opus, România stă cel mai rău cu 98 de morţi/milion de locuitori, în timp ce Bulgaria are 96, Croaţia are 80 şi alte patru ţări au o medie de peste 60 de decese/milion de locuitori: Polonia, Grecia, Lituania şi Letonia. România şi Bulgaria au fost singurele ţări UE unde raportul indica peste 80, în timp ce în 2010 şapte ţări erau în această situaţie. (sursa aici)

Așa că dacă te-am lămurit de ce este vital ca adulții să stea legați în centuri și copiii în scoici sau scaune de mașină, omologate și cu testele de siguranță trecute (este important să verifici acest aspect), hai să vorbim despre ce-ar mai trebui să știi înainte să te duci la cumpărături.

În fotografie, apare un scaun auto dotat cu chestclip-ul (adica clipsul de fixare a centurilor care impiedica desfacerea lor de catre copil), caracteristica pentru scaunele din Statele Unite ale Americii, nefind (cel putin deocamdata) omologat in Uniunea Europeana.

Rear facing versus front facing sau de ce să optezi pentru scaunul auto montat cu spatele la sensul de mers

Academia Americană de pediatrie recomandă ca cel puțin, copiii până în doi ani (dacă nu până la patru) să fie puși în scaune auto cu spatele la sensul de mers. În felul acesta le protejăm zona gâtului și a coloanei cervicale care este mult mai vulnerabilă la copii decât la adulți și astfel siguranța lor crește până la de 5 ori mai mare decât a scaunelor poziționate cu fața la sensul de mers. 70 % dintre copiii suedezi stau în scaune rear-facing până la vârsta de 5 ani, Suedia fiind și țara cu cele mai puține victime, atunci când vine vorba despre copii și accidente rutiere.

Isofix versus prins în centuri

Ambele sunt variante sigure și ok, atâta vreme cât au trecut testele de impact, fie ele indepenente ca ADAC, OAMTC, WHICH sau voluntare cum este PLUS. Indiferent dacă are prindere în centuri sau isofix, este necesar să ai grijă ca scaunul să fie instalat corect și fixat corespunzător (în caz contrar riști  să se desprindă, iar scaunul  își pierde rolul pentru care a fost confecționat, acela de a-ți proteja copilul). În ideea ca părinții să nu greșească atunci când instalează scaunul s-a inventat sistemul de prindere isofix care le ușurează munca (americanii iubesc acest sitem la îndemâna oricui).  Atenție, sistemul de prindere în centuri e la fel de sigur ca sistemul isofix.

Cel mai sigur loc unde instalezi scaunul copilului în mașină

Dacă ai un copil atunci cel mai sigur loc este în spate, la mijloc, cu spatele la sensul de mers și supravegheat prin oglinda retrovizoare, instalată în fața scaunului. Următorul cel mai sigur este în spatele șoferului, ultima variantă fiind locul din dreapta a șoferului. Motivele le știți. Când ne gândim la un accident, trebuie să luăm în considerare impacturile frontale și laterale, dar și cel din spate.

La ce să ai grijă când pui copilul în scaunul auto

  • Să nu aibă geacă, fular sau haine groase pentru că, în funcție de viteză va crește și greutatea corpului
  • Centurile să fie drepte, fixate corect și strânse corespunzător (1 deget între centură și corpul copilului)
  • Scaunul să fie corect ajustat pe înățime, tetiere la nivelul urechilor

S-a deschis primul Centru de Siguranță Auto pentru copii ce își propune să informeze și să crească gradul de conștientizare și responsabilizare al părinților în ceea ce privește siguranța auto a copilului.

Când am descoperit  Centrul de Siguranță Auto pentru copii,  inițiat de Alice Dona Mitu, medic Specialist și  primul Consultant certificat în Siguranța Auto de “Institution of Occupational Safety and Health” am aflat că scaunul pe care îl foloseam la Sara nu are testele de impact trecute și totusi, îl găsim pe piața din România fără niun fel de probleme. Mai mult, nici nu este foarte confortabil, în poziția de somn, capul îi cade mereu și prinderea isofix este proastă. Discutând cu Alice am constatat că prinderea în centuri este la fel de sigură ca isofixul inventat de americani, din comoditate. Pentru că centurile sunt parte integrată a mașinii. Mai mult, scaunul se alege și în funcție de particularitățile copilului înălțime, greutate, constituție.

M-am oprit la un scaun rear-facing Axkid Minid, confecționat în Suedia (vă spuneam că suedezii se laudă cu faptul că cele mai mici cifre de decese în accidente rutiere) cu prindere clasică în centuri. Mi-a plăcut faptul că e un scaun robust, bine făcut și că asigură o poziție confortabilă Sarei când stă în fund dar și în poziția de somn. Despre cum se instalează, aflați în videoul de mai jos!

 

Conform producătorului, Axkid Minikid este omologat pentru categoria de 0-25 kg (aproximativ 125 cm, 6 ani) și a primit recenzii excelente de la mai multe institute de testare independente. Este aprobat Plus până la 25 kg, a primit premiul “Good Choice 2015” de la Folksam, “Best Cost Value” de la Best-in-Test.se și este aprobat Rollover (în caz de răsturnare a mașinii) de către VCA (UK Approval Authority and Technical Service).

Axkid Minikid 2.0 vine cu protecția inovativă la impact – ASIP (Axkid Side Impact Protection), dezvoltat împreună cu un institut de accidente recunoscut în Germania, oferind cea mai bună protecție posibilă copilului în cazul unei coliziuni de impact lateral. ASIP ar trebui să fie utilizat pe partea laterală a scaunului auto care se află în fața ușii mașinii. De asemenea, are protecțiile de centuri detașabile și înclinare mai mare astfel încăt poate fi utilizat mai devreme: începând cu 6 luni vs. 9 luni, la modelul anterior. (sursa erfi.ro)

Are sistemul de prindere în centuri, atunci când se instalează este necesar ca centura să treacă pe sub husa scaunului și cele două elemente de prindere de scaunul din față au două cârlige pentru ancorare care vin băgate prin spațiul dintre spătarul și șezutul scaunului din față. Piciorul vertical este elementul antirotație și se fixează prin apăsare.

Este un scaun care are 5 poziții, poate fi folosit cu pana de înclinare.  Pe mine mă încântă pozița de somn care permite montarea scaunului în poziție înclinată către spate și astfel, capul copilului care doarme nu mai cade, în mers. Are un sistem de reglare a tetierei în funcție de cât de mult tragi de centuri, cu laterale înalte ce îi oferă o protecție bună în zona capului în caz de impact lateral. Este un scaun robust, închegat și are husă detașabilă, pentru spălare. Am facut și un video în care povestesc despre el.

Așa că nu risca viața copiilor tăi. Poartă mereu centura de siguranță și transportă-i pe cei mici, în mașină, doar în scaune auto omologate și cu testele de impact, trecute. Informează-te corect și/sau consultă un specialist la centrul pentru siguranță auto copii. Nu te juca cu pericolul! Nu vrea să stea în scaun, nu e o scuză îndeajuns de bună ca să riști viața copilului tău!

Dacă îți place mămicazburătoare și vrei să fii la curent cu ce se întâmplă pe blog, te rog să dai un like paginii de facebook aici  sau să te abonezi la newsletter.