Trebuie să încep prin a spune că nu sunt un om organizat și că îmi este foarte greu să găsesc un loc anume pentru fiecare lucru din casa noastră. Motivele sunt diverse: nu am timp să fac ordine mereu, nu am un mobilier foarte practic și în plus am foarte multe lucruri inutile, pe care le-am adunat în timp și de care (nu știu de ce) îmi este greu să mă despart.

Dacă v-aș zice de câte ori am hotărât să pornesc o revoluție în acest sens și am început să sortez obiectele din căminul familial, mi-ați spune că nu am toate țiglele pe casă. Și nu am renunțat cu una cu două pentru că am triat câteva chestii pe care le-am donat/aruncat, însă, când mă uit în jurul meu îmi dau seama că nu e destul. Am foarte multe obiecte nefolositoare care stau degeaba în bibliotecă sau pe vreo etajeră și sunt mișcate doar atunci când le șterg de praf.

Oare de unde obiceiul ăsta de raton, de a aduna atâtea chestii inutile? Și de ce tindem să ne atașăm emoțional de tot felul de briz-brizuri decorative? Care e faza cu simțul practic care ne lipsește? Și cum putem deveni minimaliști?

La Mama Timeout – Organizarea eficientă a casei, ediția a VI-a, un proiect marca florinabadea.ro , am aflat de la Diana Mihăilă, blogger și membru International Association of Professional Organizers (IAPO) cum putem avea o casă organizată, un dulap organizat, frigiderul în ordine sau geanta bine pusă la punct și mai presus de toate o viață organizată. O să-mi spuneți că dacă nu am fost organizați de mici, acum e prea târziu pentru asta. Greșit!

Organizarea este o aptitudine ce poate fi dobândită de absolut orice persoană, la aproape orice vârstă.

Așa cum spune și Diana, organizarea nu este similară până la contopire cu curățenia (dar conviețuiesc foarte bine).

Organizarea genții

Hopa, aici am atins un subiect sensibil. Știm foarte bine, doamnelor, că avem tendința să purtăm în geantă fel și fel de lucruri inutile, că de, poate ne folosesc la ceva la un moment dat. Și ne trezim cu un ditamai sacul în spate, plin cu nimicuri, pe care îl cărăm după noi, cât e ziua de lungă. Cum se face organizarea genții? Împărțim obiectele din interiorul genții în:

  • Obiecte necesare
  • Obiecte cu valoare sentimentală
  • Amestecături
  • Gunoi

Nici o altă categorie în plus nu este permisă și știm prea bine că putem renunța la ultimele două. 🙂

Organizarea biroului

Ca regulă generală, am aflat că ar trebui să punem lucrurile de care avem nevoie la maxim un metru distanță de biroul nostru. Când ne decidem să-l reorganizăm, începem prin golirea acestuia și apoi prin gruparea lucrurilor pe categorii.

Ce este de necesitate imediată punem la o întindere de mână, ce folosim ocazional punem pe rafturi, în sertare sau în corpuri de mobilier, iar cărțile, broșurile, dosarele și alte lucruri de acest gen le așezăm în poziția în care putem citi cel mai ușor elementele de identificare.

 

Organizarea locuinței

Asta este partea care mă doare cel mai tare. Pentru că nu sunt organizată mai deloc, dar vreau să învăț să fiu și știu cât de important este să ai o casă organizată în care să trăiești. Nu vă închipui’i că vorbesc despre lucruri duse la extrem și despre tipicăreli aflate în subconștient. Cred sincer că dacă ai o casă organizată, ai și  viață ordonată. Și a doua chestie e foarte importantă pentru haosul în care trăim în ultima vreme.

O casă organizată pentru o minte liniștită!

Există 5 principii de bază în funcție de care ne putem organiza locuința:

  1. Organizarea alfabetică
  2. Organizarea numerică
  3. Organizarea cromatică
  4. Organizarea tematică
  5. Organizarea pe mărimi

Ideal ar fi să ținem cont și de regula celor 3 M-uri: Minimizează dezordinea, Maximizează spațiul și Menține ordinea. Iar ca să faci o reorganizare completă ar fi util să ții cont de pașii de mai jos:

  1. Adu aproape arsenalul de curățenie
  2. Scoate toate obiectele inutile și pe cele care știi că urmează să fie rearanjate
  3. Adună textilele și scoate-le la aerisit
  4. Eliberează pe cât posibil rafturile, polițele, comodele.
  5. Dacă poți, golește de conținut corpurile de mobilier și reorganizează-le.

Organizarea frigiderului

  • Folosește coșuri și caserole, pe cât posibil transparente.
  • Nu amesteca produsele pe rafturi și în sertare
  • Pune legumele și fructele în compartimentele speciale (cool/fresh boxes), nu pe rafturi
  • Etichetează recipientele pentru a ști conținutul și termenul de valabilitate
  • Sticlele, borcanele și cutiile ține-le pe ușa frigiderului. Dacă sunt prea mari, așează-le piramidal.
  • Mezelurile desfăcute pune-le în dispozitive din sticlă sau din plastic fără BPA. Sau prinde-le cu clești.
  • Pe raftul de sus pune produsele ce trebuie consumate primele: lactate, mâncare gătită, mezeluri etc. sau hrana copiilor sau de regim.

Atenție! Frigiderul e mediul perfect pentru dezvoltarea bacteriilor! Ține toate alimentele sigilate în pungi sau închise ermetic. Dezgheață alimentele în frigider și nu pe blatul de bucătărie, pentru a nu pierde din nutrienți.

Cum îți organizezi dulapul?

Și voi aveți 85% din dulap al vostru și ce rămâne e al soțului? Sau numai la mine se întâmplă așa?

Există mai multe criterii după care îți poți organiza dulapul. În funcție de loc și de ocazie poți avea haine de zi/birou, haine de cocktail, haine de casă, uniforme, haine pentru activități sportive&hobby.

În funcție de afinitate poți împărți hainele în haine de păstrat și de purtat, haine de păstrat și de depozitat, haine de dat, haine de donat și haine de aruncat.

Diana are o teorie și eu rezonez foarte bine cu ea. Oricât de organizat ai fi este în regulă să ai și un raft al dezordinii unde poți să-ți lași hainele nearanjate până la sfârșitul săptămânii. Atunci când nu ai chef să fii ordonată, vei fi mai tentat să păstrezi dulapul în ordine pe termen lung, în secțiunile sale importante.

Cum înveți un copil să fie ordonat?

Mi se pare foarte important ca să ne învățăm copiii de mici să trăiască într-un mediu organizat și să preia treaba asta de la noi. PUTEREA EXEMPLULUI funcționează cel mai bine!

Diana Mihăilă susține că ” dacă vrei să-ți înveți copilul de mic să fie organizat, îți recomand să începi foarte devreme să păstrezi totul cât mai simplu și mai distractiv. E mai ușor așa decât să fii nevoită să îl dezveți de obiceiuri greșite prinse din zbor de altundeva decât din familie.”

 

Mulțumesc Florina, de la florinabadea.ro pentru că faci posibile astfel de evenimente. Mulțumesc Diana Mihăilă pentru acest moment de revelație în care sunt hotărâtă să-mi reorganizez întreaga locuință și să o fac mult mai practică și mai plăcută familiei mele.

Voi cum stați cu organizarea?


Dacă îți place mămicazburătoare și vrei să fii la curent cu ce se întâmplă pe blog, te rog să dai un like paginii de facebook aici  sau să te abonezi la newsletter.